زبان صورت جدیدترین ابزار درک و کشف افکار

زبان صورت جدیدترین ابزار درک و کشف افکار

بزرگترین مذاکره کنندگان، افراد سیاسی و هنرمندان سینما و تئاتر، نیروهای ‌امنیتی ‌و ‌پلیس، در سطح بین‌المللی از تکنیک‌های این روش برای موفقیت در انواع روابط و حرفه خود استفاده می‌کنند.

زبان صورت جدیدترین ابزار

معرفی مختصر هفت احساس جهانی و بیان عملکرد زبان‌صورت و بدن در درک بهتر از افکار انسان

تشخیص صحیح هریک از حالت‌های منتج از بروز هفت احساس جهانی در چهره انسان می‌تواند در تشخیص حقیقت و دروغ موثر باشد، بدین شکل که اگر این حالت‌ها که در چهره انسان نمایان می‌شود با آنچه فرد می‌گوید و با عملکرد وی در تناقض باشد به معنی دروغ‌گویی و یا پنهان‌کاری است و در غیر این صورت خیر!

برای مثال؛ فرض کنید در روز تولدتان فرد شماره یک زندگی شما، نزد شما آمده و هدیه‌ای به شما می‌دهد، در همان لحظه شما خوشحال می‌شوید که در نتیجه احساس شادی و خوشحالی حالت خنده در چهره شما پدیدار می‌شود و همچنان که هدیه را باز می‌کنید با لبخند که نشانه شادی شما است از او تشکر می‌کنید، در این لحظه شادی و در نتیجه خنده شما حقیقی است.

اما لحظه‌ای بعد که هدیه تولدتان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینید، متوجه می‌‌‌شوید که آن چیزی که انتظار یا دوست داشتید نیست! که این باعث ناراحتی و احساس غم در وجود شما می‌شود حتی شاید بغض گلوی شما را بگیرد و در پی آن امکان دارد خشم در شما برانگیخته شود و شما مجبور به کنترل خود شوید، اما به دلایلی نمی‌خواهید فرد شماره یک زندگی خود را ناراحت کنید، پس در زمانی کوتاه (یک ثانیه یا بیشتر) تصمیم می‌گیرید باز هم بخندید و تظاهر به شادی کرده و دوباره از او تشکر کنید.

اینبار خنده و شادی شما دروغ بوده و اگر فرد مورد نظر کمی دقیق تر باشد و متوجه حالت‌های چهره شما بشود به خوبی می‌تواند پس از اینکه شما هدیه را باز کردید بروز کوتاه غم (یک ثانیه یا کمتر) را در چهره شما ببیند و متوجه خنده دروغین شما گردد.

به این ترتیب اگر در این لحظه شما هم در چهره او بروز حالت‌های مربوط به غم را ببینید متوجه می‌شوید که برای او از اهمیت خاصی برخوردار هستید که ناراحتی شما باعث غم او شده و اما اگر هیچ عکس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌العملی از او ندیدید، متوجه می‌شوید که او یا کلا کم توجه است و یا هر احتمال دیگری بدهید.

هفت احساس جهانی: غم، شادی، خشم، نفرت، تمسخر، تعجب و ترس.

با اینکه این مهارت علمی در شاخه‌های متفاوت کاربرد بسیاری دارد اما در امور و مشاغلی با حساسیت و پیچیدگی‌های زیاد مانند وکالت و قضاوت و کارآگاهی، هنرمندان سینما و تئاتر و نقاشی، روان درمانگران، تجار و متصدیان امور بازاریابی، امور بانکی، پزشکان و پرستاران، اساتید و معلمان و نیز عموم جامعه، از اهمیت و کاربرد ویژه‌ای برخوردار است.

برای مثال؛ وکلا باید با دقت تمام تکه‌های کوچک و گاهی به ظاهر غیر مرتبط با هم را با مهارت و دانش خود در کنار هم چیدمان کنند و آنرا به نحوی ارایه نمایند که قابل قبول مخاطبانشان که اغلب در هر پرونده افرادی با دیدگاه‌های بسیار متفاوت هستند، باشد.

در این راستا اطلاعات حقوقی بخشی از ملزومات نیل به هدف را تامین میکند و بخش دیگر آن قدرت تشخیص حقایق پشت پرده چهره و نیز بدن انسان ها و همچنین قدرت تاثیرگذاری وکلا بر انواع افراد درگیر در پرونده است.

این دانش که با سرمایه‌گذاری و پیگیری بخشی از وزارت دفاع آمریکا توسط برجسته‌ترین دانشمندان با صرف زمان زیاد و بررسی صدها انسان از نقاط مختلف دنیا به دست آمده، با روشی مدون و منظم و اطلاعات طبقه‌بندی شده، جهت درک بیشتر و دقیق‌تر رفتار و حالت‌های حقیقی و واقعی انسان‌ها (حتی از خودتان) به کمک افراد آمده است.

افرادی که موفقیتشان در ارتباط با دیگر افراد، قدرت درک بالا از مسایل پشت پرده انسان‌ها، و همچنین جذبه و توانمندی در تاثیرگذاری بر دیگران، گره خورده، و باعث می‌شود بیشتر بتوانند آنچه در ذهن خود و دیگران می‌گذرد و حالت‌هایی که در انسان‌ها بروز داده می‌شود را موشکافی کرده و عمیق و با جزئیات صحیح‌تر تحلیل کنند.

از آنجایی که اغلب دروغ‌ها با نیمی از حقیقت پوشانده و سپس ارایه می‌شوند، اگر شما بتوانید در اظهارات مخاطب خود قسمت‌هایی که صادقانه نیست و نکته‌های دروغینی که آگاهانه و ناآگاهانه، لابه‌لای حقایق جای داده شده را تشخیص دهید و با دست گذاشتن، دقیقاً روی همان نکات (حتی یک جمله یا کلمه)، باعث حیرت فرد مخاطب و حتی دیگر حضار می‌شوید.

اینگونه می‌توانید با برهم‌زدن آرامش فرد مذکور و مطمئن ساختن او از اینکه نمی‌تواند به راحتی در مقابل شما حقیقت را کتمان کند و دروغ بگوید، او را به این سمت هدایت کنید که راه‌های فرار بسته است و بهتر است به صداقت روی آورد.

چرا که فرد دروغگو در این شرایط احساس خطر می‌کند و دچار اضطراب شده و ناخودآگاه و ناگهانی مسایلی را عنوان می‌کند که به زیان خودش می‌باشد و با این حرکت ناگهانی به خودش و دیگران می‌فهماند که شما درست تشخیص داده‌اید و راز او در حال فاش شدن است.

در این شرایط آنچنان اتمسفری ایجاد می‌شود که باعث می‌شود هم شما مطمئن‌تر و قدرتمندتر به ادامه کار خود بپردازید و هم فرد مقابل هرچه بیشتر آرامش و اعتماد به نفسش را از دست بدهد.

بارها این مورد را در پرونده‌های پیچیده قتل تجربه کرده‌ام که فرد مظنون دلایل محکمی از قبیل شهادت شهود را برای مبرّا نشان‌دادن خود داشت، با رودررویی با تشخیص دروغ‌های کلامی‌اش، به شدت خود را باخته و مسوولین مربوطه را به خود بدبین کرده که در نهایت راهی بجز بیان حقیقت را نیافته است.

در ذیل می‌توانید تجربه‌ای در پلیس آگاهی در این مورد را مطالعه نمایید؛

در پرونده‌ای مربوط به قتل دختر جوانی که با برادرش زندگی می‌کرده، شواهد امر این احتمال را نشان می‌داد که برادر مقتول او را به قتل رسانده و حتی شهود می‌گفتند لباس شخصی که جسد را در بیابان رها کرده شبیه به لباسی است که برادر مقتول بر تن دارد.

از طرف دیگر لوازم متعلق به مقتول در ماشین فرد دیگری از بستگان کشف شد که او هم اعتراف کرد برادر مقتول پس از ارتکاب به قتل خواهرش برای حمل جسد از ماشین او استفاده کرده است، پس از بررسی‌هایی بر اساس زبان صورت تشخیص دادم که فردی که صاحب ماشین بود با مقتول رابطه نا مشروع داشته، وقتی این مساله را برایش بازگو کردم او به شدت مضطرب شد.

بالاخره با اعتراف به رابطه با مقتول و بیان اینکه پس از رابطه با هم درگیر شده‌اند که منجر به قتل وی شده است، اذعان نمود که لباسی که در آن زمان بر تن داشته مشابه لباس برادر مقتول بوده و به همین دلیل شهود به اشتباه تصور کرده بودند که برادر مقتول را در محل کشف جسد دیده‌اند.

از طرف دیگر مهارت و قدرت تشخیص و درک آنچه در ذهن دیگران می‌گذرد مقادیر متفاوتی از احساس ضعف در دیگران در مقابل شما ایجاد می‌کند که باعث می‌شود شما را فردی با جذبه و تاثیرگذاری خاصی بشناسند، مخصوصاً اگر آنچه در ذهن افراد می‌گذرد را در همان موقعیت برای آنها بازگو کنید و یا حتی در زمانی دیگر به ایشان بفهمانید بدون آنکه خودشان حقیقت و مسایل مربوطه را بگویند شما ذهنیات و نیت‌شان را درک کرده‌اید.

من این مورد را بارها در موقعیت‌های گوناگون تجربه کرده‌ام، چه در کلاس‌های بازیگری، چه در سمینارهایی برای افراد متخصص در زمینه‌هایی مانند مذاکره و مدیریت، و امور پلیسی و چه در روابط شخصی و اجتماعی.

البته انجام این نوع تشخیص‌ها نیاز به مهارت خاصی دارد که مطالعه فقط بخشی از آن است و آموزش‌های تخصصی عملی که فراگیری آنها فقط با ابزاری مانند نرم افزار «شرح صورت» ممکن است و کسب تجربه از ملزومات اصلی در این راستا است.

از اینرو هرگز پیشنهاد نمی‌کنم به صرف آشنایی با این علم، مبادرت به تشخیص و تفسیر حالت‌ها و حرکات دیگران بشود چرا که اثرات منفی تشخیص‌های اشتباه به اندازه اثرات مثبت آن تاثیرگذار خواهد بود.

مطالب زیاد و قابل توجهی در مورد این مهارت علمی در دست می‌باشد که با مطالعه کتاب «زبان‌صورت» و به کاربردن نرم افزار «شرح صورت» در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد.

محسن عبداللهیان، متخصص و مدرس زبان صورت و بدن، از موسسه پال اکمن آمریکا.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید