زبان صورت

کتاب زبان صورت و اساتید برجسته ایرانی

کتاب زبان صورت علاوه بر اینکه مورد استقبال شما عزیزان قرار گرفت، شامل لطف و توجه بزرگانی شد که باعث دلگرمی و تلاش بیشتری برای من در راستای ارتقا سطح این دانش در ایران عزیزمان خواهد گردید.

با تشکر فراوان از همه سروران، بزرگان و استادان گرامی که لطف فرمودند و نظر خود را پیرامون کتاب زبان صورت ابراز کردند.

جناب سرهنگ کاراگاه بیدمشکیپيتر دراكر در اواخر قرن بيستم چنين پيش‌بيني كرد: “در آينده بسيار نزديک در جهان دائماً در حال تغيير: دانايی، يگانه دارايی، بهترين مزيت رقابتی و تنها منبع راهبرد سازمان‌ها خواهد بود.”

ما از دوران كودكی با اين نغمه جانبخش و اميدواركننده انگيزشی آشنا شده‌ايم كه: “توانا بود هر كه دانا بود”

و امروز در جهان مديريت علمی و رهبری سازمان‌ها نيز می‌بينيم كه سازمان‌های موفق و كارآمد همواره مرهون كسانی هستند كه مسلح به دانش تخصصی منحصر به فرداند.

همچنين معتقديم كه آگاهی نسبت به رسالت ذاتی و حرفه‌ای پليس و مهارت در بكار بستن آگاهی‌ها و داشتن يك رويكرد روش‌مند، انعطاف‌پذيری و همچنين استفاده از روشی علمی، موثر و مفيد برای ايجاد هماهنگی در امور پی‌جويي جرائم از اصول كاری يك كاراگاه است لذا هر چه می‌توانيم بايد بر ارتقاء دانش تخصصی و مهارت حرفه‌ای خويش بكوشيم و به عبارت ديگر دانايی فردی و سازمانی را ارتقاء بخشيم.

دوستان عزيز در صحنه رويارويی با مجرمين حرفه‌ای يا غيرحرفه‌ای و در گسترده مهم، خطير، حياتی و تخصصی جنايی و حرفه سخت اما شيرين، موثر كارا و محبوب اقشار مختلف جامعه، حل يک معمای جنايی جز با هوشمندی، صبر و حوصله، مهارت و دانش، علاقه‌مندی و شجاعت و جسارت خستگی‌ناپذير، بر بستر توكل بر خدای قادر دانا حاصل نخواهد شد و اين ما هستيم كه در فرآيند پی‌جويی جرم با بكارگيری همه توان از ميان ميليون‌ها انسان چند نفر مظنون را شناسايی و با تحقيقات از ميان آنان چند متهم و نهايتاً با تنگ‌تر نمودن دايره مظنونيت و اتهام يک مجرم را بيابيم.

و چه بسا افرادی كه مجرم نيستند اما به دلايل مختلف خواسته يا ناخواسته تا پای ميز محاكمه و اجرای حكم نيز دلالت گرديده‌اند كه اين نيز از وظايف من و شماست كه اعترافات كذب و اظهارات كذب و بيگناهی‌ها را به اثبات برسانيم.

قطعاً در چنين شرايط سخت بايد اقناع وجدانی ما به عنوان معماران بنای پرونده جنايی و مهندسين ناظر دستگاه قضايی و داوران عدالت كه بر اين اساس حكم خواهند نمود حاصل گردد لذا باز هم بر مهارت و دانش تخصصی تاكيد داريم.

بر اين اساس بارها در وظايف متون مختلف علوم جنايی روش‌ها، تكنيک‌ها و تاكتيک‌های عمومی و خصوصی را در جهت كشف جرم، اثبات مجرميت و اخذ اقرار و اعتراف از مجرمين آموخته‌ايم اما چنانكه مي دانيد، به عقيده اغلب دانشمندان رفتارگرا 65 درصد از ارتباطات ميان افراد از طريق زبان بدن و ارتباطات غيركلامی صورت می‌گيرد و افراد قادرند علائم كلامی خود را كنترل و آنچه می‌خواهند بگويند، اما علائم غيركلامی كمتر قابل كنترل است.

اين همان نكته‌ای است كه در اجرای اصل اخلاقی و قانونی پرهيز از روشهای سنتی به ويژه ضرب و شتم متهم به منظور اقرار و اعتراف، ابزاری كارآمد برای ما خواهد بود به شرط آنكه مهارت و روش اجرای آن را بدانيم.

در كتاب حاضر (زبان صورت) كه با تلاش، علاقه‌مندی و تبحر دوست عزيزم جناب آقای محسن عبداللهيان منتج به خلق يک اثر ارزشمند علمی تخصصی كاربردی مفيدی گرديده، اعتقاد داريم اين كتاب خواهد توانست به يک ابزار مهم تخصصی تبديل گردد كه نه تنها كاراگاهان بلكه قضات عزيز، روساء و مديران، مبادی نظارتی در سازمان‌ها، مذاكره كنندگان، نمايندگان تدوين قراردادها در حوزه‌های مختلف می‌توانند از آن استفاده های بسياری بنمايند.

اينجانب در پرونده‌های مختلف كه در حاشيه مصاحبه و بازجويی مظنونين و متهمين، استاد محترم جناب آقای عبداللهيان با اندوخته‌های علمی مندرج در فصول مختلف اين كتاب به موضوع ورود می‌نمودند، شاهد بودم كه پس از اطمينان از دروغ‌پردازی متهم يا راست‌گويی وی، همكاران ما را در جريان شناخت صحيح شخصيت صادقانه يا غيرصادقانه شخص متهم قرار داده و سير مراحل مصاحبه و بازجويی را تسهيل و فضای مناسب قانونی، اخلاقی، انسانی، و پرهيز از هر گونه خشونت و بدرفتاری متأثر از روشهای ناصحيح را ايجاد می‌نمودند.

انشاالله با مطالعه اين كتاب و كسب آموزش‌های لازم و تمرين و ممارست راهكارها و شيوه‌های علمی و عملی موصوف بتوانيم هر حركت مظنون اعم از ترس، خشم، خنده‌های واقعی و ساختگی، تعجب، تعريق، اخم، غم و اندوه، علائم ندامت و پشيمانی و … را تفسير و به عنوان يك قطعه مهم و اصلی از پازل كشف حقيقت و مديريت متهم تا اعتراف قطعی به صورت اخلاقی و قانونی تعريف و تصريح نمائيم.

در پايان لازم است از توجه رئيس پليس وقت آگاهی ناجا سردار بتولی و به ويژه اقدامات و توجه خاص و بی‌دريغ رئيس پليس آگاهي ناجا سردار سرتيپ مقيمی و نگاه علمی ايشان كه مؤلف محترم را بيش از پيش مصمم بر خلق اين اثر ارزشمند نمود و باعث گرديد يك منبع و مرجع علمی ديگر به متون آموزشی پليس آگاهی اضافه گردد، اينجانب نيز به نوبه خود تقدير و تشكر نمايم.

خداوند به همه كسانيكه دغدغه اعتلای اسلام، كشور جمهوری اسلامی ايران و ارتقاء توانمندی افراد و سازمان‌های خدمتگزار به مردم عزيز كشورمان را دارند به ويژه اهل علم كه در اين راه قلم می‌زنند، خير دنيا و آخرت عنايت فرمايد.

امین تارخبازيگری يک هنر است.

اين هنر نزد كسانی است كه صدا را با ادبيات و كلام، بدرستی آميخته و بدن را وسيله‌ای برای تحليل و انتقال شخصيت قرار می‌دهند.

بازيگری هنگامی به تعالی می‌رسد كه به ماهيت ذاتی خود دست يابد (كه در اين صورت بازيگر نيز به تعالی می‌رسد) ماهيتی كه ديده شدن، اين نياز هميشگی و جاودانی بشر را تامين كرده و پاسخي در خور می‌دهد.

صورت، بدن و درک انتقال احساس آشكار و پنهان انسان، بزرگترين رسالت بازيگر است. شناخت حركت ماهيچه‌های صورت و بدن نه تنها ابزار، بلكه بزرگترين امكانی است كه در اختيار بازيگر است. بازيگری هم هنر است، هم علم.

اكنون كه اثبات اين اعتقاد نيازی به دليل و برهان ندارد، صادقانه‌ترين اعتراف آنست كه بايد و بايد حركات صورت و بدن را شناخته و همچون بزرگترين ابزار بازيگری آن را مورد شناسايی قرار داده تا مجهزتر و خلاق تر از دهه‌های قبل بازی كنيم. اين كتاب چنين امكانی را به نحوی شايسته در اختيار می‌گذارد.

دکتر علیرضا نبیسر من از ناله من دور نیست…  

رویکرد روانشناسی مدرن به سمت آشکار ساختن هر چه بیشتر نهان انسان، برای غلبه و شناخت بخشی از پیچیدگی‌های این موجود ناشناخته، ما را با گستره جدیدی از اطلاعات و دانستنی‌های موشکافانه مواجه کرده است.  

شاخه‌های متفاوت علم روانشناسی و تحلیل‌های عمیق و دقیق از شخصیت انسان، حاصل صید غواصان در دریای درون انسان است.  

همانگونه که از دیرباز روانشناسی، روش شناسایی محتوای ذهن و ضمیر افراد تلقی می‌شد، انگیزه و علاقه افراد به آگاهی از افکار و دستیابی به ناگفته‌ها و رازهای طرف مقابل، اصلی‌ترین انگیزه برای گرایش عده‌ای از علاقه‌مندان به این علم بوده است.  

تا امروز که کاربرد این نگاه در عرصه‌های مختلف همچون مذاکرات سیاسی، حوزه‌های تجارت و بازاریابی سیستم‌های امنیتی، مشاوره‌های خانواده و رویکردهای اجتماعی، تحلیل محتوای سخنرانی‌ها،  موفقیت و … اثبات شده و به صورت مستقل بروز پیدا کرده است و بخش قابل توجهی از آثار و تولیدات حوزه روانشناسی  که (روانشناسی کاربردی) اطلاق می‌شود را به خود اختصاص داده است.  

یکی از روش‌های جالب تحلیل افراد، اثرگذاری و اثرپذیری در روابط ، زبان بدن(Body Language) می‌باشد که در زمینه‌های مختلف خصوصا کسب و کار جذابیت خاصی پیدا کرده است.  

همچنان که شاید بتوان این بیت از مولانا را اشارتی به این حقیقت نهفته در زبان غیرکلامی انسانها دانست:  

با تو بی لب این زمان من نو به نو          رازهای کهنه گویم می شنو

اما آخرین دست‌آورد در این حوزه که اکنون توسط استاد محسن عبداللهیان متخصص شناسايى و تشخيص حس‌ها و حالات چهره از آمريكا به خواننده فارسی زبان ارائه شده روش ارزنده‌ای به نام زبان صورت است.  

بخواهیم یا نخواهیم امروزه برای موفقیت و رسیدن به سعادت فردی و جمعی نیازمند درک نیات و احساس طرف مقابل هستیم، این اثر ارزنده به همه ما کمک می‌کند که به این مهم دست پیدا کنیم و یک بار دیگر به علاقه دیرین و همزاد علم روانشناسی جامه عمل بپوشانیم که رازهای نهفته در ذهن و ضمیر دیگران را فهم کنیم.  

سالها تجربه مشاوره‌های حضوری، به ویژه در شرایطی که مراجعه‌کننده را به منظور کشف باورها و خاطرات و نکات پنهان ضمیر او در معرض سوالات مکرر قرار می‌دهم، اهمیت و کاربرد این علم را به من اثبات کرده است و معتقدم روشی که امروز نویسنده آن را در کتاب مهم «زبان صورت» معرفی می‌کند، در جهت اهدافی است که انسان‌ها را  برای رسیدن به زندگی بهتر و موفقیت و آرامش، یاری می‌رساند.  

برای من آشنایی با جناب استاد محسن عبداللهیان و شخصیت ارزنده ایشان و نیز مطالعه این اثر مهم سعادتی بود که باعث شد بار دیگر ذهن و ضمیرم معطوف به پیچیدگی انسان و شگفتی این عالم بی انتها شود و از این حیث بار دیگر خدا را شکر می‌گزارم.  

تن ز جان و جان ز تن مستور نیست         لیک کس را دید جان دستور نیست!

دکتر احمد روستایکی از عوامل بسیار مهم در ارتباطات و دادوستدها و مبادلات گوناگون، جذابیت رقابتی یا گیرائی است.  

گیرائی و جذابیت های یک انسان گاهی در توجه به داشته‌ها و مهارت استفاده از آنها در انواع ارتباط است.  

آگاهی از ویژگی‌های اثرگذار چهره و چگونگی استفاده از آنها نقش مهمی در نفوذ در دل‌ها و مغزها دارد.  

کتاب زبان صورت که توسط آقای دکتر وظیفه دوست و آقای محسن عبداللهیان با پشتوانه سال‌های طولانی دانش و تجربه تألیف شده است کتابی آموزنده برای آگاهی از رموز و فنون تشخیص و تفسیر حالت‌های چهره و مهارت‌ها و تکنیک‌ها و راهکارهای استفاده از آنها برای ارتباطات مفید، موثر و مطلوب است.  

زبان چهره یکی از مهارت‌های مهم برای همه انسان‌ها و به ویژه کسانی است که علاقمند به «هم‌فهمی، هم‌پذیری و هم‌افزائی» در روابط شخصی، خانوادگی، حرفه‌ای، اجتماعی، هنری و حتی سیاسی هستند.  

این کتاب می‌تواند برای همه اعضای یک خانواده و نیز اساتید، کارآفرینان، مدیران، مسئولان و پژوهشگران و دانشجویان مفید و اثرگذار باشد.  

در پایان لازم است به این نکته توجه کنیم که مطالعه این کتاب اگرچه مهارت‌های تازه‌ای را برای ارتباطات داد‌و‌ستدها فراهم می‌سازد، اما موفقیت در هر ارتباط و دادوستد را نمی‌توان فقط محدود به این مهارت‌ها کرد.  

آنچه انسان‌ها را بهم نزديک يا از هم دور می‌كند حالت‌های عاطفی دوستانه يا خصمانه‌ای است كه با حركات مختلف فرد و خصوصاً حالات متفاوت چهره به همراه گفتار و رفتار وی صورت می‌گيرد و اولين واكنش بين افراد در اجتماع را می‌توان در حالت‌های مختلف صورت مشاهده كرد كه در رابطه با احساسات درونی اتفاق می‌افتد و از طريق سيستم عصبی عضلات خاصی را تحريک كرده و حالات بخصوصی را در صورت نمايان می‌كند كه در برابر آن می‌توان واكنش‌های متفاوت را مطالعه و بررسی كرد.  

كتاب زبان صورت كه با همت و زحمات فراوان آقای محسن عبداللهيان تدوين شده است بيانگر حقايق ويژه‌ای است كه تشخيص عواطف، رفتار و احساسات درون انسان را در رابطه با تغييرات ظاهری اجزاء صورت بخوبی بيان می‌نمايد كه می‌تواند در حرفه‌های مختلف مورد بررسی و استفاده قرار گيرد.  

اينجانب موفقيت هر چه بيشتر ايشان را در تحقيقات علمی و پژوهشی آرزومندم.  

 علم آناتومی که در زبان فارسی به آن تشریح گفته می‌شود علم مطالعه ساختمان بدن موجودات زنده منجمله انسان است. امروزه با پیشرفت‌های چشمگیری که در دنیای علوم ایجاد شده است، علم آناتومی نیز گستره وسیعی پیدا نموده است، بطوریکه از بررسی ساختمان‌های ماکروسکوپی که با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند تا ساختارهای سلولی و مولکولی و حتی مراحل تکوین و رشد جنین در حیطه علم آناتومی قرار می‌گیرد.

در راستای گسترش علم آناتومی در یک دامنه وسیع، هدف آموزشی این علم نیز تغییر نموده است بطوریکه اگر در ابتدا به یادگیری اسامی علمی اعضای بدن و جغرافیای آن بسنده می‌شد اکنون علاوه بر این اهدافی همچون آناتومی کاربردی، بالینی، جراحی و… نیز مدنظر قرار می‌گیرد. شاید بتوان گفت اوج شکوفای هر علمی منجمله آناتومی کاربرد آن در عرصه‌های مختلف است.

این مهم نیز با پیشرفت علم آناتومی و ارتباط آن با علوم مختلف و نیاز به آن، موجب تحولی عظیم در حیطه‌های مختلف علم آناتومی شده است و یکی از این موارد می‌توان به کاربرد علم آناتومی در تشخیص حالت‌های مختلف درونی فرد اشاره نمود. موضوعی که متخصص محترم زبان صورت جناب آقای محسن عبداللهیان به خوبی در کتابی با عنوان زبان صورت به آن پرداخته است.

کتاب مذکور که در دست تألیف است بی‌شک مجموعه‌ای بی‌نظیر در این زمینه است و علاوه بر اینکه عرصه‌ای جدید در کاربرد علم تشریح را تبیین نموده کتابی مفید و مؤثر برای مخاطبین علاقمند به حوزه‌های هنری، جرم‌شناسی و روانشناسی است.  

امیدوارم کتاب زبان صورت که توسط مؤلف فرزانه به رشته تحریر در آمده است در اختیار علاقه‌مندان و دانش‌پژوهان قرار گیرد تا قدمی مؤثر در جهت اعتلای علمی کشور عزیزمان باشد.  

 در پایان برای جناب آقای محسن عبداللهیان که با دقت و ظرافت و پیگیری‌های مجدانه موجبات این اثر را فراهم ساختند سلامت و سربلندی را از خداوند مسئلت می‌نمایم.    

کتاب زبان صورت